Sport jako nástroj výchovy: 5 hodnot, které dítě získá pohybem (a u toho se i trochu zapotí)
Úvod
Když se řekne „výchova“, mnozí si představí nudné přednášky o slušném chování, připomínání domácích úkolů a věčné boje o zhasínání světel. Jenže co když vám řekneme, že jedním z nejúčinnějších (a zábavných) způsobů výchovy může být právě sport? Nejen že u toho děti spálí energii, kterou by jinak využily na demolici obýváku, ale především se naučí věci, které se ve škole těžko vysvětlují – třeba jak zvládnout prohru, co je to respekt a proč ne vždy musíme být nejlepší, abychom byli dobří.
Sport je jako život v malém. Někdy padáte, někdy slavíte. Někdy běžíte do cíle jako gepard, jindy se vlečete jako želva po noční směně. A právě díky těmhle situacím se z dětí stávají lidé, kteří se v životě neztratí – a ještě k tomu umí trefit míčem do branky.
- Fair play a respekt (aneb ne každý faul je dobrý plán)
Sport děti učí, že pravidla nejsou od toho, aby se obcházela. Tedy aspoň ne ve sportu. Na hřišti poznají, že není ostuda prohrát, ale podvádět – to už ano. Naučí se, že i soupeř je člověk (i když právě skóroval proti vám) a že rozhodčí není zloduch z pohádky, ale člověk s píšťalkou, kterého by si měli vážit – i když píská proti nim.
Respekt se rodí v situacích, kdy není lehké ho mít. A sport jich nabízí dost. Takže pokud vaše dítě na tréninku zvládne přijmout kritiku bez uraženého mlčení, vězte, že jste na správné cestě.
- Trpělivost a vytrvalost (protože Messi z něj nebude po třetím tréninku)
Dnešní doba je na rychlost. Všechno hned, nejlíp včera. Jenže sport? Ten je pomalý, tvrdohlavý a chce čas. Dítě zjistí, že se nelze naučit přemet dozadu mezi svačinou a večerní pohádkou. Trvá to. A někdy to bolí.
Ale právě to je ono kouzlo. Když dítě překoná neúspěch, nevzdá to a znovu si stoupne na lajnu, roste. A ne jen fyzicky. Vydrží. A vy – místo do nekonečna opakovaného „musíš být trpělivý“ – prostě jen řeknete: „Zkus to znovu.“
- Týmovost a spolupráce (nejen o tom, kdo donese míč)
Tým není jen parta lidí ve stejném dresu. Je to mini-společnost, kde si děti zkoušejí roli lídra, tichého tahouna nebo třeba obránce, který nikdy nedostane tolik slávy, ale bez něj by to šlo z kopce. Sport ukazuje, že vítězství se nerodí osamoceně, ale v souhře.
Navíc je to výborný trénink na pozdější pracovní porady. Protože když zvládnete spolupráci s někým, kdo zapomněl ponožky, míč i dobrou náladu, zvládnete v dospělosti skoro vše.
- Sebedůvěra a zdravé sebevědomí (ano, i když zakopne o vlastní nohu)
Sport je místo, kde dítě zažívá úspěch i neúspěch. Ale hlavně – zažívá pokrok. A když se naučí skákat přes švihadlo bez omotání kolem krku, jeho sebedůvěra vzroste víc než po lajku na sociálních sítích.
Důležité je, že ve sportu si dítě ověřuje: „Já to dokážu. Ne hned, ale dokážu.“ A to je pocit, který mu žádné vysvědčení s vyznamenáním nedá.
- Zvládání emocí a stresu (protože výbuch vzteku na hřišti není penalta)
Tlak, nervozita, očekávání. Dítě se učí, že emoce nejsou nepřítel, ale spíš jako počasí – přijdou, odejdou, ale musíme s nimi umět žít. Sport dává prostor k tomu, aby dítě emoce prožilo, pochopilo a naučilo se je řídit.
Místo věčných „uklidni se“ tak sport nabízí opravdové situace, ve kterých se dítě učí dýchat, počítat do deseti – a pak znovu zaútočit (samozřejmě v mezích pravidel).
Závěr
Sport je výchova v praxi. Bez tabulí, bez moralizování, bez učebnic. Učí hodnotám tak, že je děti zažívají na vlastní kůži – a to i v dešti, v porážce a ve chvíli, kdy se jim fakt nechce. Dává lekce, které si pamatují déle než kapitolu z dějepisu.
Takže pokud chcete, aby z vašeho dítěte vyrostl férový, trpělivý, sebevědomý a empatický člověk – dejte mu sport. A možná i nějakou tu náplast. Pro jistotu.
Použitá literatura
- Shields, D. L., & Bredemeier, B. L. (2009). True competition: A guide to pursuing excellence in sport and society. Human Kinetics.
- Gould, D., & Carson, S. (2008). Life skills development through sport: Current status and future directions. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), 58–78.
- Petitpas, A. J., et al. (2005). Sport psychology and youth sport: Ethical issues. The Sport Psychologist, 19(1), 63–77.
- Weiss, M. R. (2011). Teach the children well: A holistic approach to developing psychosocial and motor skills through physical education. Quest, 63(1), 55–65.
O autorovi

Excepteur sint ocaecat cupidas proident sunt culpa quid officia desers mollit sed.
subscribe to newsletter
Excepteur sint occaecat cupidatat no proident